St. Crispijnstraat 75, Waalwijk

verkocht

Details

Overdracht

Status
verkocht
Aanvaarding
per direct

Bouw

Soort woning
woonhuis
Soort woonhuis
eengezinswoning
Type woonhuis
vrijstaande woning
Aantal woonlagen
3
Bouwvorm
bestaande bouw
Bouwjaar
1926
Onderhoud binnen
goed
Onderhoud buiten
redelijk
Keurmerken
energie Prestatie Advies
Voorzieningen
tv kabel en rookkanaal
Isolatie
dakisolatie en gedeeltelijk dubbel glas

Energie

Energielabel
G
Verwarming
c.v.-ketel
Warm water
c.v.-ketel
C.V.-ketel
gas gestookte combi-ketel uit 2013 van Nefit Smartline HRC24 CW4, eigendom

Oppervlakten en inhoud

Woonoppervlakte
147 m²
Perceeloppervlakte
165 m²
Inhoud
632 m³
Oppervlakte inpandige bergruimte
23 m²

Indeling

Aantal kamers
6
Aantal slaapkamers
4

Buitenruimte

Ligging
in centrum, in woonwijk en vrij uitzicht
Tuin
achtertuin met een oppervlakte van 41 m²

Bergruimte

Garage
aangebouwde stenen garage
Schuur/berging
aangebouwd steen

Omschrijving

Vrijstaande jaren dertig woning “Amsterdamse School” met een enorm volume en garage. (Bieden vanaf € 220.000,-- KK)

De brochure met blauwdrukken kunt u downloaden onder het kopje: "vraag brochure aan''

Voor eenieder te koop. Stilaan hopende dat deze woning aan de “Amsterdamse schoolstroming” ontsproten, wordt opgemerkt door een koper welke op de juiste manier met dit erfgoed omgaat.

Kosten nog moeite werden gespaard. Metselen, was nog een ambacht waarbij de stenen in verband werden gelegd. Vaak op artistieke wijze zoals bij deze woning.
Kenmerkend voor dit “genre’’, wat nu het predicaat “jaren dertig woning” mag dragen, is de grote variëteit in metselverbanden en ka... lees meer

Vrijstaande jaren dertig woning “Amsterdamse School” met een enorm volume en garage. (Bieden vanaf € 220.000,-- KK)

De brochure met blauwdrukken kunt u downloaden onder het kopje: "vraag brochure aan''

Voor eenieder te koop. Stilaan hopende dat deze woning aan de “Amsterdamse schoolstroming” ontsproten, wordt opgemerkt door een koper welke op de juiste manier met dit erfgoed omgaat.

Kosten nog moeite werden gespaard. Metselen, was nog een ambacht waarbij de stenen in verband werden gelegd. Vaak op artistieke wijze zoals bij deze woning.
Kenmerkend voor dit “genre’’, wat nu het predicaat “jaren dertig woning” mag dragen, is de grote variëteit in metselverbanden en kapconstructies.
Als men de de foto’s van de buitengevels inzoomt ziet men deze verbanden, het vlechtwerk en de meer subtiele details.
Meer benadrukt en reeds van verre te zien, is de abstracte guirlande van massief gedrapeerd metselwerk.

De kap is een samenstel van mansardedaken waarin het trappenhuis naar voren treedt. Een kenmerk van “de Amsterdamse school”, meestal met drie smalle ramen zoals hier.
Zelfs een argeloze voorbijganger ziet aan de compositie van de drie in lengte verschillende ramen dat hierachter de trap schuil moet gaan. De jaren dertig liefhebber hoopt op bijzondere leuningen en balustraden.

Dit is geen ijdele hoop.

De gravure in de steen rechts van de voordeur vermeldt: “Eerste steen gelegd door M. Beerens”
Het is welhaast zeker dat mijnheer Beerens een automobiel bezat. Waar zou een garage anders voor hebben gediend in het jaren 30 epoque?





Indeling
De originele blauwdrukken zijn boven water gekomen.


De hal welke fungeert als tochtsluis. Op de blauwdruk, in sierlijke letters en met recht aangeduid als vestibule. Ooit hing hier een “glas in looddeur” de dubbelwerkende bommerscharnieren zitten er nog.

De optische scheiding tussen de gang en het trappenhuis waarvan zij deel uitmaakt, is een amper ingetogen “Art Deco” balustrade met een trapleuning om te strelen.
In reeds genoemd bouwplan, dat stamt uit 1926, is de grote woonkamer nog een “kamer en suite” met schuifdeuren. Hierbij verschafte de ene kamer uitzicht op wat genoemd wordt: het Heilig Hartplein, terwijl de andere kamer uitzicht biedt op de redelijk royale patiotuin waarmee zij door middel van brede terrasdeuren in verbinding staat.
Wanneer men de grandeur van de keuken terug brengt, de schouw zoals aangegeven op de blauwdruk met mantel of regaal weer herstelt, kan het karakter van deze woonkeuken weer van zich spreken. Men denkt er vanzelf een keuken in, van de ooit zo vermaarde designer Piet Zwart. De onlangs ingevoerde lijn retrokeukens welke op zijn ontwerpen zijn gebaseerd, bieden comfort bovendien.
Een moderne “state of the art” - keuken zou een bijzonder goed alternatief zijn.

Wat ooit was aangeduid met bergplaats, is opgedeeld in een bijkeuken en een grote badkamer in de trend van de tijd, dat de woning half zo oud was als nu.
Daarachter bevindt zich de garage:

De kunst is, om een segmentdeur met afstandsbediening te vinden in “Heritage garage style”. (Google)
Bij een hippe “down sized” auto, bij voorkeur uit het niche segment, blijft er een zee van ruimte over.


Eerste verdieping
Zoals men aan de buitenzijde al heeft gezien, is de overloop van dit grote trappenhuis, uiterst royaal. Ook op de verdieping is elke deur nog voorzien van de oorspronkelijke omlijsting uit de tijd dat een architraaf nog niet was verworden tot "een latje rondom het deurkozijn".
Authentiek en als “een huisje op zich” in het achterhuis. Een zolder met HR-CV-ketel en een slaapkamer met veel privacy, waar het volume van de muziek wat harder mag. Een kandidaat voor een badkamer met een op de patio gerichte loggia of dakkapel.
Het neveneffect van de toen heersende mode van mansardekappen ,waren de quasi rechte wanden waardoor de overige 3 slaapkamers veel ruimte bieden. Sfeer is de gemende deler van elke slaapkamer in dit huis. De vensters zijn in elke kamer anders. Aan deze nuances ontleent elke slaapvertrek haar eigen identiteit.




Overige verdiepingen
Souterrain:
Wit gepleisterde kelder. De lichtinval wordt gewaarborgd door een koekoek met tralies. De ruimte met de schaduwen van de spijlen, doet ascetisch aan. Een vintage wijnrek, “Art Deco” of juist Jugendstil, zou hier op excellente wijze contrasteren.


Tuin
Uw eigen tuinpad met toegangspoort maakt de woning echt vrijstaand en verbindt de patio met het plein.

Deze besloten tuin ontleent haar sfeer niet alleen aan het groen maar ook aan de vele details van dit zo kenmerkende en aangename huis.

Alsof ze het negentig jaar geleden al begrepen, maakten de terrasdeuren één geheel van: tuin en woning.


Bijzonderheden
De betere kwaliteit van de bouw en zoals neergelegd door de metselaars, laat nog steeds van zich gelden.

Ondanks dat het interieur een sfeer uitademt zoals in de serie: “toen was geluk nog heel gewoon”, leent deze woning zich in een handomdraai voor elke stijl en woonwens met meer of minder authentieke interieur details.
De binnendeuren op de verdieping, ogenschijnlijk stompe boarddeuren, zijn de originele paneeldeuren welke men op een instant moment van de triplex beplating kan ontdoen.

De blauwdrukken worden aangeboden via de Brochureknop.

Deze authentieke blauwdruk met alle bijbehorende details, ook ten aanzien van ladderramen en schoorstenen, is de door de gemeentesecretaris, namens B & W gewaarmerkte tekening voor de bouwvergunning. Waalwijk, 22 februari 1926.

Omgeving:

De vraag is of deze gordel van jaren 20 - 30 panden een karakteristiek decor moest vormen voor het Heilig Hartplein of juist een façade voor de erachter gelegen wijk. Hoe dan ook. Op meesterlijke wijze is zowel het een als het ander gelukt, afgewisseld met kleine buurtwinkels.

Over het Heilig Hartplein een alter ego voor het St. Antoniusplein is veel te Googelen. Een groen park op bijzondere dagen in gebruik voor maatschappelijk vertier en altijd toegankelijk om te spelen of een bankje te nemen. Voor de allerkleinsten is er een speeltuintje met eenvoudige toestellen.

(80vandelangstraat, Parijse Markt Antoniusplein, (Buitenspeeldag Sint Antoniusplein woensdagmiddag 14 juni))

Op de voorgrond staat het beeld van de Heiland. In de Langstraat meer bekend dan het elf jaar later, AD 1931, opgerichte “Statue Rio de Janeiro”. Beiden op een op een “Art Deco” pedestal.

Bighelaardij.

Indien u toch in Waalwijk bent, ook van architect Snijders: Mr. Van Coothstraat 43 te Waalwijk. De overeenkomst met betrekking tot het trappenhuis is treffend.

Citaat van Hendrik Wijdeveld, architect Amsterdamse school:

Gebouwen uit de Amsterdamse Schoolperiode zijn met name grote (sociale) woningbouwprojecten, scholen en enkele utilitaire werken. Door de plastische gevels en de speelse indeling hiervan is er binnen deze stijl zelden sprake van massiviteit in de gebouwen. Zij zijn wel groot, maar ogen toch menselijk.

Kijkt u nog eens, door de ogen van Hendrik Wijdeveld, naar de voorzijde van dit relatief grote huis.

Of met uw eigen Virtual Reality Bril. Bij de 360graden foto's staat in de linkerbovenhoek, het pictogram voor de VR-bril.

Aanbevolen op YouTube: “Amsterdamse school in Brabant 2014”

Bighelaardij, Passie voor het vak

Video

3D plattegrond

Contact opnemen